نماد سایت مدرسه بیت

درباره سیستم مدیریت محتوای متن باز جوملا – آموزش کامل جوملا

درباره سیستم مدیریت محتوای جوملا بیشتر بدانید

اطلاعاتی درباره تاریخچه جوملا

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 23 میانگین: 4.7]

جوملا چیست

و چگونه کار می کند؟

 

جوملا یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است که در چهارچوب یک نرم افزار تحت وب به صورت مستقل کار میکند و به زبان پی اچ پی نوشته شده است و از پایگاه داده مای اسکیوال پشتیبانی میکند.

با جوملا چه سایت هایی می توان تولید کرد؟

از قابلیت های قابل به ذکر جوملا میتوان استفاده از کشینگ ، ارسال خبر از طریق rss، تالار گفتگو، نظرسنجی، تقویم، جستجو و پشتیبانی از زبان های متعدد دنیا از جمله فارسی  وهمچنین میتوان از امکانات پایه شامل : کامپوننت، پلاگین، قالب، بسته نصب زبان و 10200 افزونه ی تجاری و رایگان نیز نام برد.

تاریخچه:

این نرمافزار توسط گروه مامبو در سال 2001 در استرالیا ایجاد شد که خیلی سریع جهانی شد و به خاطر اپن سورس بودن توسط برنامه نویسان و گرافیست ها قدرتمند و جهانی شد. در سالهای بعد در اثر اختلافاتی که در تیم مامبو بوجود آمد عده ای از افراد این گروه دور هم جمع شدند و جوملا را جایگزین مامبو کردند. جوملا با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده است و از تکنولوژی برنامه نویسی شی گرا و پلت فرم‌های طراحی نرم‌افزار استفاده می‌کند. جوملا از پایگاه داده SQL برای ذخیره اطلاعات استفاده میکند

اولین نسخه جوملا نسخه 1.0.0 بود که در 16 سپتامبر سال 2005 عرضه شد. که این نسخه تصحیح شده مامبو نسخه ۴٫۵٫۲٫۳ بود. برای بهبود این برنامه تصمیم گرفته شد که نسخه 1.5 آن از ابتدا با زبان  php برنامه نویسی شود.

تا کنون پنج نسخه از جوملا ارائه شده که شامل ۱، ۱٫۵، ۱٫۶، ۱٫۷، ۲٫۵ و جدیداً ۳٫۴ می‌باشد و فقط یک نسخه توسط گروه جوملا پشتیبانی می شود آن هم جوملا 3 است.

نسخه های 1.7 و 1.5 و 2.5 فقط تا تاریخ 31 دسامبر سال 2014 پشتیبانی میشدند

آخرین نسخه تولید شده در آپریل سال 2016 جوملا 3.5.1 است که امکانات زیادی به آن اضافه شده است.

فایلی به نام configuration.php در جوملا وجود دارد که تمام تنضیمات پیکربندی جوملا در آن ذخیره میشود که این فایل برای انتقال سرور کار را برای شما آسان میکند.

برای اینکه قابلیت های سایت جوملاییمون رو ارتقا بدهیم میتوانیم از 5 قابلیت مهم جوملا استفاده کنیم که شامل : components, modules, plugins, templates, and languages میباشد که تعدادی ازآنها رایگان و تعدادی به صورت تجاری میتوانید دریافت کنید.

کامپوننت ها در جوملا چه نقشی دارند؟

کامپوننت :

کامپاننت ها برنامه هایی هستند که در هسته جوملا وجود دارند و یا ما میتوانیم آنها را به هسته جوملا اضافه کنیم که شامل فایلهای PHP و XML میباشند.

برنامه نویسی های مورد نیاز را در فایلهای php انجام میدهند و خصوصیات اصلی آن را در XML قرار میدهند. کامپاننت ها بسته به نوعشان از تعداد فایلهای بیشتری نسبت به ماژولها تشکیل شده اند. بعضی از آنها با پایگاه داده سایت در ارتباط هستند و مدام در حال نوشتن و یا خواندن از طریق جوملا هستند.

پلاگین ها چه کاری در جوملا انجام می دهند؟

پلاگین :

تیکه برنامه ای است که با پایین ترین سطح جوملا در ارتباط است و میتواند روی خروجی سایت جوملایی شما قبل از اینکه به مرورگر برود تاصیر گذار باشد که شامل دو فایل است PHP  و XML  که برنامه نویسی های مورد نیاز در PHP  و تنظیمات و خصوصیات در فایل XML  درج میشود.

نقش ماژول در جوملا چیست؟

ماژول:

هر چیزی که روی وبسایت شما قابل رویت است ماژول نام دارد مثلا ماژول نظرسنجی فقط برای نمایش نظرسنجی استفاده میشود و امکان ایجاد آن را ندارد

درباره قالب های جوملا

قالب:

تمام تنظیمات گرافیکی که توسط شرکت های بزرگ برای ظاهر جوملا طراحی شده قالب نام دارد که بعضی از آنها رایگان و بعضی به صورت تجاری در اینترنت یافت میشود.

جوملا به چه زبان هایی موجود است؟

زبان:

در قسمت زبان جوملا میتوانید هم مدیریت و هم ظاهر خود وب سایت زبانش را عوض کنید مثلا با اضافه کردن زبان فارسی مدیریت وب سایت شما فارسی میشود و با فعال کردن زبان فارسی برای ظاهر سایت وب سایت جوملایی شما راست چین میشود.

مدیریت سایت - مهندس شبکه های مایکروسافت - طراح وب سایت - توسعه دهنده پلت فرم های تحت وب و ارائه دهنده راهکارهای تجاری مبتنی بر وب
خروج از نسخه موبایل