نماد سایت مدرسه بیت

روز جهانی هشتگ #

روز جهانی هشتگ #
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 5]

روز جهانی هشتگ #

روز جهانی هشتگ ؛ بیست و سومین روز آگوست، یا به عبارت دیگر اول شهریور روز جهانی هشتگ رو به تموم هشتگ گزاران محترم تبریک میگیم ;-). واسه اون دسته از عزیزانی که در جریان نیستند هم عرض می کنیم که کاربران شبکه‌های اجتماعی از هشتگ‌ برای دسته‌بندی و به اشتراک‌گذاشتن پست‌ها و کامنت ها درباره موضوعی خاص در تمام دنیا و گسترده تر از حلقه دوستان و آشنایان خود استفاده می‌کنن. بطور مثال شما برای محتوایی که درج می کنین گزینه #آموزش_وردپرس رو قرار میدین و مطلب شما تو اون شبکه اجتماعی، تو بخش آرشیو مطالب درج شده با هشتگ آموزش وردپرس قرار میگیره و هر کس این رو جستجو کنه با مطلب شما هم روبرو میشه.

و اما برای دونستنِ اینکه چی شد که این روز جهانی بوقوع پیوست و اصلا چی شد که هشتگ درست شد، ادامه مطلب رو مشاهده کنین.

یک کاربر اینترنتی به نام کریس مسینا در سال 2007 پیشنهادی به شبکه اجتماعی توییتر داد که از هشتگ برای دسته‌بندی موضوعات استفاده بشه. هدف مسینا از این پیشنهاد این بود که با استفاده از هشتگ در کنار کلمات کلیدی که تو پست ها قرار میدن، امکان ایجاد بحث و گفت‌وگو بر سر موضوعی خاص فراهم بشه.

مسینا با واکنش بسیار سرد مسئولین توییتر مواجه شد و به گفته ی خودش در مصاحبه‌ای با  وال‌استریت ژورنال  گفت که مسئولان توییتر به او گفتند  این پیشنهاد بیشتر به درد “خوره‌های اینترنتی” میخوره و امیدی به همه گیر شدنش نیست، ولی خیلی زود فهمیدن که پیش بینی اشتباهی داشتند و کاملا واکنش فراگیری تو سراسر دنیا داشت. (اینم شاهدی واسه اینکه همیشه خوش بین باشیم  😎  )

مرکز تدوین فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد هم بعد از اون واژه هشتگ Hashtag را که تو سرویس های میکروبلاگ هایی مانند توییتر یا شبکه‌های اجتماعی استفاده میشد رو به مجموعه لغات خود اضافه کرد و رسما این واژه جهانی شد!

تو ۲۰۱۰ واژه trending یا trending topics وارد شبکه‌های مجازی شد. این یعنی وقتی تعداد زیادی کاربر از واژه هشتگ شده ای استفاده بسیار زیاد کردند، اون واژه به اصطلاح رکورد اول ترند رو میگیره چون مورد بحث کاربران جهانی بوده. این استقبال از هشتگ اونقدر زیاد بود که گوگل پلاس و اینستاگرام هم از سال 2011 استفاده از هشتگ # رو رسما تو سرویس شون قرار دادند.

هشتگ چه نفعی برای کاربران دارد؟

امروزه تمام کاربران شبکه‌های مجازی میتونن موضوعی رو که راجع به اون پست یا مطلبی منتشر میکنن رو با هشتگ‌ برچسب‌گذاری کنن (به مانند کلمات کلیدی) تا هر کس که در رابطه با این موضوع در وب جستجو کرد، بتونه نظر و یاداشت‌های آنها را هم مطالعه کنه. در واقع، با هشتگ‌ شما شانس بسیار بیشتری برای دیده شدن مطالب خودتون دارین.

همینطور از هشتگ‌ برای اخبار، تبلیغ، نوشته هایی با اهداف سیاسی و اجتماعی و یا هماهنگی های قرارهای ملاقات گروهی هم استفاده میشه و استفاده از اونا برای ترویج وقایع و اتفاقات روزمره تقریبا همه گیر شده.

هشتگ‌ها می‌تونن واسطه‌ای بین مصرف‌کننده و تولیدکننده هم باشن، به این صورت که مشتریان مصرف کننده یک محصول می تونن نقدها و پیشنهاداتشون رو با هشتگ‌گذاری به گوش تولید‌کنندگان برسونند.

هشتگ خیلی سریع‌تر از اونچه که حدس میزدند تو شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد.  توییتر و سایر شبکه‌های مجازی دیگه امروزه بدون هشتگ قابل تصور نیستند. پایان سخن هم تبریک میگیم این روزِ جهانی رو! ” روز جهانی هشتگ # مبارک! “

مطلب از : دویچه وله
مدیر محتوای سایت در گروه انفورماتیک بیت
مدیر محتوای سایت های گروه انفورماتیک بیت - کارشناس مدیریت آی تی - علاقه مند به تکنولوژی های نوین طراحی وب سایت - محقق امنیت پایگاه های داده
خروج از نسخه موبایل