نماد سایت مدرسه بیت

زمپ، ومپ یا سرور واقعی؟ لوکال هاست یا وب هاست؟

تفاوت لوکال هاست با وب هاست
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 5]

معرفی ، مقایسه و نتیجه گیری انتخاب بین لوکال هاست و وب هاست موضوع این مطلب ماست که بیشتر ویژه دوستانی که تازه شروع به کار می کنند منتشر کردیم تا دچار سردرگمی در انتخاب راه درست نشوند. بدون مقدمه اضافی اصل مطلب را شروع می کنیم.

وقتی که شروع به ساخت وب سایت می کنید نیاز به فضایی دارید که تمام محتوای سایت شامل، صفحات، بانک های اطلاعاتی (دیتابیس یا همون پایگاه داده)، فایل های مدیا مانند عکس و فیلم و… در یک کلام تمام ساختار را در آن فضا ذخیره سازی کنید. وب سایت ها روی هارد کامپیوتر سروری که از آن سرویس میزبانی وب را گرفته اید ذخیره می شوند، به این ترتیب وقتی شما از طریق مرورگر اینترنت خود وارد یک وب سایت می شوید، تقاضایی را برای آن سرور ارسال کرده و با توجه به درخواست شما این تقاضا پردازش شده و اطلاعات سایت شما نمایان می گردد. در فضای هاست های شبیه سازی شده و اصطلاحا لوکال نیز همین پروسه اتفاق می افتد با این تفاوت که سرور مدنظر، دستگاه کامپیوتر شماست. در ابتدا به مفاهیم زیر دقت کنید:

لوکال هاست (میزبان محلی): به معنای کامپیوتری ست که در همان محل فیزیکی که شما قرار دارید و روی آن کامپیوتر در حال کار هستید اشاره می کند. برنامه های مورد نیاز برای شبیه سازی وب سرور روی همین کامپیوتر نصب می گردد.  (مانند wamp server یا xampp یا amp یا easyphp )

وب هاست: برای اینکه یک وب سایت را در اینترنت منتشر کنید نیاز به این فضا دارید که معمولا در سرورهای مستقر شده در کشورهای مختلف این امکان را پیاده سازی می کنید و از آنها سرویس میزبانی وب می گیرید. وظیفه اصلی متفاوتِ این سرور با لوکال هاست، نمایش وب سایت شما به سراسر کاربران دنیا و با یک آدرس منحصر به فرد می باشد که دامین یا همان دامنه اینترنتی می نامند.

وقتی شما از یک لوکال هاست استفاده می کنید فقط می توانید بصورت آزمایشی برای خود یک وب سایت را فقط در کامپیوتر خود راه اندازی نمایید. ما در ادامه این مطلب مزیت یا ایراد هر کدام از این انتخاب ها را بررسی می کنیم. همچنین برای درک بهتر مساله از یک سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای مثال استفاده می کنیم که مواردِ مورد نیاز هر کدام را در هر دو حالت شرح دهیم.

ساخت یک سایت روی وب سرور:

برای ساخت سایت وردپرسی روی یک هاست آنلاین، شما نیاز دارید که این فضا را خریداری کنید یا از سرویس های میزبانی وب رایگان استفاده کنید که ترجیحا توصیه نمیگردد و همینطور در این مقاله بررسی نخواهد شد. دقت نمایید فضایی که تهیه می نمایید باید با سیستم عامل لینوکس راه اندازی شده باشد که بتوانید از پی اچ پی و مای اس کیو ال که برای راه اندازی وردپرس نیاز دارید استفاده کنید. بهرحال، فضایی که شما باید تهیه کنید را از طریق شرکت های ارائه دهنده سرویس های میزبانی وب، به صورت اجاره سالیانه تهیه می نمایید. برای آنکه به این فضا دسترسی داشته باشید نیاز به دامنه اینترنتی هم دارید که آن هم مانند سرویس میزبانی وب بصورت اجاره سالیانه تهیه خواهید کرد. پس از خرید و فعال شدن این سرویس ها، می توانید به کنترل پنل وب هاست خود مراجعه کنید تا بررسی کنید که آیا برنامه نصب اتوماتیک اسکریپت (وردپرس، جوملا، دروپال یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگر که در اینجا وردپرس مثال زده شده است) در برنامه های نصب شده ی هاست شما وجود دارد یا خیر. اگر نبود هم مشکلی اتفاق نیفتاده است. شما می توانید بصورت دستی اقدام به نصب وردپرس نمایید. هسته وردپرس را از وب سایت رسمی آن دانلود کرده، سپس در هاستِ مدنظر آپلود می نمایید و از حالت فشرده خارج می کنید. از طرفی اقدام به ساخت بانک اطلاعاتی (دیتابیس) می نمایید و مشخصات آنرا در هنگام نصب مرحله ای وردپرس وارد می نمایید. شما با این کار قادر خواهید بود که از این مرحله به بعد وب سایت خود را به نمایش عموم بگذارید.

ساخت یک سایت روی لوکال هاست:

برای ساخت یک وب سایت وردپرسی روی یک هاست محلی، شما نیاز دارید پیش از هر اقدامی، برنامه شبیه ساز هاست را دانلود نمایید. برنامه هایی از قبیل WampServer، Xampp، EasyPHP، AMPPSبرای سیستم عامل ویندوز، LAMP برای سیستم عامل لینوکس و همینطور برنامه MAMP برای سیستم عامل مکینتاش از برنامه های شاخصی هستند که شبیه سازی یک وب هاست لینوکسی را برای شما انجام می دهند. سپس اقدام به دانلود هسته وردپرس نموده و این بار بجای آپلود، آنرا داخل شاخه ریشه (روت دایرکتوری) که با توجه به نرم افزارِ مربوطه با نام خاص خود تعیین شده است (معمولا نام هایی مشابه htdocs، wwwdirectory، www) کپی و از حالت فشرده سازی خارج می نمایید. همینطور از طریق رابط کاربری PHPMyAdmin اقدام به ساخت یک دیتابیس می نمایید و نصب وردپرس را انجام می دهید. ضمنا پس از پایانِ کار باید اطلاعاتِ وب سایت آماده شده ی خود را به یک وب هاست آنلاین انتقال دهید تا از طریق دامنه اینترنتی که قبلا تهیه کردید بتوانید وب سایتِ طراحی شده را در معرض بازدید عموم قرار دهید. ( این انتقال را از طریق نرم افزارهایی که برای ترانسفر فایل در پروتکل اف تی پی ارائه شده اند می توانید انجام دهید. مانند coreftp یا ftprush یا Filezilla)

پس از این شرح کلی در ادامه به بررسی فوایدِ هر کدام می پردازیم.
انواع وب سرور نکات مثبت نکات منفی
وب هاست آنلاین

شما می توانید بصورت گروهی و از هر نقطه دنیا روی پروژه سایت خود کار کنید.

برای نصب افزونه ها در سیستم مدیریت محتوای وردپرس بصورت مستقیم ارتباطِ شما با مخزن پلاگین های وردپرس برقرار می باشد

شما امکان برقراری ارتباط با بخش پشتیبانی میزبانی وب خود را دارید و می توانید از آن کمک بگیرید. همینطور برای قالب و افزونه های تجاری که خریداری می کنید می توانید از سازنده آن کمک بگیرید.

افزونه هایی نظیر خبرنامه، فرم تماس با ما، ارسال ایمیل به کاربران، اتصال به درگاه های پرداخت، اتصال به درگاه های پیامک و ایمیل، و … قابل راه اندازی نمی باشند.

از یک قالب و افزونه های تکمیلی آن صد در صد کارایی را تجربه کنید.

شما اجبارا باید یک هاست و دامین تهیه کنید و مبلغ آنرا بصورت اجاره سالیانه بپردازید.

لوکال هاست

شما هزینه ای برای این هاست پرداخت نمی کنید. همچنین دامین هم نیاز ندارید.

بدون نیاز به اینترنت می توانید وب سایت خود را تکمیل کنید.

یکی از کارایی های مهم این حالت زمانی ست که یک وب سایت آلوده به ویروس یا موارد مشابه در دست دارید و برای پاکسازیِ آن نیاز به حالت آفلاین دارید، به این علت که هیچ سرویس میزبانی وب آنلاین و استانداردی وب سایتِ آلوده را پشتیبانی نمیکند و پس از آپلودِ آن بلافاصله حذف می کند.

این نوع وب سرور برای استفاده از برنامه های مدیریتی تحت شبکه های محلی یا وب سایت های دورن سازمانی تحت شبکه محلی یا سیستم های ارسال ایمیل درون سازمانی تحت شبکه محلی مناسب می باشد.

علاوه بر نداشتن مزایایی که در ستون موارد مثبت وب هاست آنلاین قید شده است موارد زیر نیز جزو آیتم های منفیِ این انتخاب می باشد.

پس از تکمیل وب سایت نیاز دارید که مجددا هاست و دامین تهیه کنید و همینطور اقدام به آپلود سایت در فضای میزبانی خریداری شده نمایید.

اگر نیاز به پشتیبانی آنلاین داشته باشید امکان برقراری ارتباط با پشتیبان را ندارید.

بدون آنکه قصد رد کردن حالت آفلاین را داشته باشیم، ولی بهتر است برای استفاده از تمام قابلیت های سایت، از حالت راه اندازی سایت در حالت آنلاین استفاده کنید. ضمن اینکه برای کاربران مبتدی تر، زمان هایی رخ می دهد که پس از پایانِ کار و آپلود آن به وب هاست اصلی، نمونه کار شده اصلا مطابق با لوکال هاست نیست و این تازه شروع مشکلات و عیب یابی های آنلاینِ آن است. به همین منظور گروه انفورماتیک بیت روی تمام پکیج های آموزشیِ خود، یک هاست و دامین یکساله بصورت هدیه تقدیم به علاقه مندان می نماید تا تمرین های خود را در محیط واقعی پیاده سازی نمایند و از تجربه واقعی طراحی وب سایت بهره مند گردند.

این مقاله یک مقایسه لوکال هاست با وب هاست به زبان ساده بود که امیدواریم مفید واقع شده باشد. لطفا شما هم در بخش نظرات این مطلب در شبکه های اجتماعی، از تجربیات خود برای ما بنویسید.

مدیریت سایت - مهندس شبکه های مایکروسافت - طراح وب سایت - توسعه دهنده پلت فرم های تحت وب و ارائه دهنده راهکارهای تجاری مبتنی بر وب
خروج از نسخه موبایل