نماد سایت مدرسه بیت

10 روش برای افزایش سرعت سایت جوملا – بالا بردسن سرعت سایت

با بالا رفتن سرعت لود در موتورهای جستجو بهتر دیده میشوید

آشنایی با مراحلی برای بالا بردن سرعت لود جوملا

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 14 میانگین: 4.6]

آیا سرعت لود وب سایت جوملایی شما کند است؟

خوب اگر اینطور است شما باید قطعا این مشکل را برطرف کنید در غیر اینصورت بازدید کنندگان وب سایت شما کم میشوند و در نتیجه شما متضرر میشوید. هر سایتی که بیشتر از 2 ثانیه لود آن طول بکشد در خطر از دست دادن بازدید کننده است. همچنین گوگل اعلام کرده هر سایتی که زودتر لود شود در رتبه بندی گوگل امتیاز میگیرد و چه خوب است بدانید که بهبود دادن به سرعت سایت کاری دشوار نیست. حتما شما این داستان را شنیده اید که سایتهای جوملایی سرعت لود پایینی دارند که دلیل این سرعت پایین رعایت نکردن بعضی از نکات یا راه اندازی نادرست آن در هاست میباشد. قبل از هر گونه اقدام ابتدا چک کنید که در حال حاضر سرعت لود وب سایت شما در چه وضعیتی است که در حال حاضر ابزارهای انلاینی وجود دارد مانند:

خوب حالا که سرعت سایتتون دستتون اومد و فهمیدید در چه سطحی هستید برای بهینه سازی آن اقدام کنید. برای شروع ابتدا باید از وبسایت خود بک آپ بگیرید و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

هاست حرفه ای انتخاب کنید

1- انتخاب یک وب هاست مناسب جوملا

انتخاب یک میزبان هاست خوب برای طراحی وب سایت خوب خیلی مهم است. صرف نظر از اینکه شما چه تلاشی می کنید برای بالا رفتن سرعت سایت یک میزبان هاست بد میتواند خیلی راحت با ماژولهایی که نصب میکند روی هاست سرعت سایت شما را پایین بیاورد. به خصوص استفاده از میزبانهای رایگان خالی از این مشکلات نیست به مرور زمان میتوانید بفهمید که چرا این میزبانها رایگان ارائه میشوند.

2- کش (حافظه پنهانی) جوملا

کش به کاربران کمک میکند برای استفاده از متنهایی که مکرر استفاده شوند، این به این معنی است که سرور با هر درخواست نیاز به چک کردن پایگاه داده ندارد و اگر این اطلاعات را در مرورگر دیده نمیشود به این معنی است که حافظه پنهان آن پاک شده است.

جوملا دارای 3 نوع کش است:

دوتای اول در تنظیمات Global Configuration وجود دارد

تنظیمات مربوط به پنجره کش در جوملا

در این پنجره شما میتوانید زمان تعیین کنید مثلا هر 15 دقیقه که عدد پیش فرض است و در قسمت Advanced شما میتوانید حتی ماژولهای خاصی را به کش اختصاص دهید و اگر بخواهید کش را به پلاگین اختصاص دهید وارد قسمت  System – Cache میشوید .

تنظیم کش مربوط به پلاگین ها

شما فقط این گزینه را فعال کنید و بقیه گزینه ها را روی پیش فرض بگذارید به یاد داشته باشید که بعضی از صفحات داینامیک در حالت caching هستند مثل فرم های تماس captcha’s و ….

اگر به دنبال ماژولی هستید که در این زمینه به شما کمک کند میتوانید این دو افزونه JotCache  و Cache Control را نصب کنید.

ماژول NoNumber Cache Cleaner باعث پاک شدن اتوماتیک کش میشود.

3- روش استفاده از G-Zip در جوملا

برای فعال کردن این قابلیت در Global Configuration وارد تب Server میشوید و G-zip را فعال میکنید.

تنظیمات مربوط به G ZIP

با فعال کردن G-zip شما میتوانید فایلها را به حالت فشرده درآورید و سپس فایلها به مرورگر ارسال شوند که این کار سرعت لود سایت شما را افزایش میدهد. بعد از فعال کردن این حالت میتوانید از طریق بعضی از ابزارها این فشرده سازی را چک کرد مثلا این لینک  www.feedthebot.com/tools/gzip. البته توجه داشته باشید که بعضی از میزبانان هاست mod_gzip را پشتیبانی نمی کنند.

4- پاک کردن افزونه هایی که استفاده نمی شوند و غیر ضروری اند

سعی کنید افزونه هایی را که روی وب سایت تان نصب میکنید اولا از سایت های معتبر دانلود کنید و همچنین  افزونه هایی که واقعا نیاز دارید را نصب کنید چون بعضی از افزونه ها به طرز وحشتناکی سرعت سایت را پایین می آوردند.

سعی کنید این توصیه ها را جدی بگیرید:

5- کش مرورگر در فایل .htaccess جوملا

با تغییر نام فایل .htaccess به htaccess.txt شما میتوانید به این فایل کدهایی اضافه کنید و این فایل را ویرایش کنید مثلا برای کسی که این سایت را یک بار باز کرده است از کش سیستم اطلاعات را بگیرد و این فایلها دوباره روی سرور لود نشوند تا سرعت سایت بالا بروند.

با مدیریت فایل htaccess میتوانید سرعت لود شدن سایت را افزایش دهید
6- بهینه کردن تصاویر جوملا

نباید تصاویری که برای وب سایت استفاده میکنید بیشتر از کیلو بایت شوند برای بهینه کردن این تصاویر وقتی در فتوشاپ آنها را طراحی میکنید باید تنظیم کنید و یا از روشهایی استفاده کنید تا سایز عکستان کم شود و در حد امکان عکسها را فشرده کنید مثلا یه عکس با نام a.png شما میتوانید در فتوشاپ با تنظیم Save for Web and Devices, حجم عکس را تا 75 درصد کاهش دهید. بعضی از ابزارها هستند که در این کار به شما کمک میکنند.

7- استفاده از (CDN  (Content Delivery Network جوملا

گاهی سایتی که ما طراحی کردیم ترافیکی بالایی دارد و ممکن است در سطوح جغرافیایی دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد در این صورت شما میتوانید چندین سرور را در جاهای مختلف تنظیم کنید تا همزمان بتوانند سرویس دهنده وب سایت شما باشند در این حالت سرعت دسترسی به طرز قابل توجهی افزایش می یابد.

8- بهینه سازی CSS + Javascript در جوملا

در سایتهای مدرن و جدید از فایلهای CSS و javascript زیادی استفاده میشود که این کدها سایز فایلهای وب سایت شما را زیاد میکند و در نتیجه دیرتر لود میشود. برای بهینه کردن این فایلها باید کارهای زیر را انجام دهید:

1- فشرده سازی این فایلها و پاک کردن فضای بین کدها

2- ترکیب چندین فایل در یک فایل

3- استفاده از صفات defer یا async در اسکریپتها ( در زمان بالا آمدن سایت لود شدن فایلهای جاوا اسکریپت زمانبر است استفاده از این اسکریپت باعث میشود که این اسکریپت ها نادیده گرفته شوند اول سایت لود شود و سپس این اسکریپت ها شروع به لود شدن کنند.

9- بهینه سازی سرعت افزونه های جوملا

بعضی از افزونه ها میتوانند خیلی به لود شدن سریع وب سایت جوملایی شما کمک کنند:

10- بهینه سازی نسخه موبایلی وب سایت جوملا

اگر وب سایت جوملایی شما در حالت دسکتاپ خیلی سریع لود شد و نسخه موبایلی آن مشکل سرعت دارد ابزار Google Pagespeed این را به شما گوشزد میکند باید سرعت نسخه موبایلی را هم بهینه کنید در غیر اینصورت باز هم از تست سرعت در گوگل سرشکسته میشوید و نمره منفی میگیرید. برای این کار شما میتوانید بعضی از ماژولها را در نسخه موبایلی مخفی کنید .NoNumber Advanced Module Manager ابزاری است برای این منظور استفاده میشود.

تموم شد!؟ دوباره مراحل رو چک کن

بعد از تمام شدن این مراحل باز هم توسط ابزارهای مختلف سرعت وب سایتتان را چک کنید چند تا از لینکهایی که میتواند به شما کمک کند را به شما معرفی میکنیم تا برای بهینه سازی سرعت وب سایتتان از اینها هم استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله هم مورد توجه شما قرار گرفته باشد موفق و پیروز باشید.

مدیریت سایت - مهندس شبکه های مایکروسافت - طراح وب سایت - توسعه دهنده پلت فرم های تحت وب و ارائه دهنده راهکارهای تجاری مبتنی بر وب
خروج از نسخه موبایل