نماد سایت مدرسه بیت

AMP چیست؟ صفحات سریع موبایل

amp صفحات سریع موبایل چیست؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 5]

صفحات سریع موبایل چیست؟

پروژه صفحات سریع موبایل (AMP) یک تکنولوژی متن باز برای انتشار وب سایت می باشد که به هدف بهینه سازی کیفیت صفحات و محتوای آنها و همینطور تبلیغات در هنگام لود روی دستگاه کاربر بوجود آمده است. پروژه AMP به رهبری گوگل رقیبی برای مقالات فوری فیس بوک است که شامل چندین پایگاه بزرگ جستجو، اجتماعی و محتوای وب در سراسر جهان است.

اطلاع رسانی و راه اندازی

پروژه صفحات سریع موبایل (AMP) در 7 اکتبر 2015 توسط گوگل و به دنبال گفتگو با همکاران وب سایت های خبری European Digital News Initiative (DNI) و دیگر ناشران و کمپانی های طلایه دار در صنعت وب با هدف بهینه سازی کیفیت صفحات موبایل معرفی شد. بیش از 30 ناشر خبری رسمی و مطرح و چندین کمپانی بزرگ شامل توییتر، پینترست، لینکدین و وردپرس، از همان آغاز اعلام به همکاری با این پروژه کردند.

AMP برای اولین بار زمانی که گوگل شروع به نمایش نسخه های AMP از وب سایت ها در لیست نتایج خود کرد، در فوریه 2016 برای کاربران به نمایش در آمد. در آغاز اکثر نوشته های شاخص بخشی از لینک های صفحات موبایل سریع را به خود اختصاص دادند، در سپتامبر 2016 لینک به صفحات اصلی سایت ها نیز آغاز شد و از آن پس شما می توانید صفحات مجهز به تکنولوژی صفحات سریع موبایل را با آیکون مخصوص خود در صفحه نتایج گوگل مشاهده کنید.

نمایش یک نتیجه از صفحات سریع موبایل

رشد و توسعه AMP

در فوریه 2017، یکسال پس از نمایش عمومی AMP ، ادوبی گزارش داد که 7 درصد از ترافیک تمام وب در سراسر ایالات متحده بر پایه صفحات AMP مشاهده شده اند.

در ماه می 2017، گوگل گزارش داد که 900 هزار دامین با بیش از 2 بیلیون صفحه وب با تکنولوژی AMP در سراسر دنیا منتشر شده است.

در ژوئن 2017، توییتر شروع به لینک کردن صفحات موبایل سریع خود به اپلیکیشن های تحت iOS و Android خود نمود.

 
نمایش یک صفحه اینترنتی طراحی شده با وردپرس با استفاده از AMP

تکنولوژی صفحات سریع موبایل

صفحات سریع موبایل بر پایه Open Web منتشر شده اند و می توانند در بیشتر مرورگرها نمایش داده شوند.  از آنجایی که AMP نیز بخشی از صفحات استاندار وب به شمار می آید، برای نمایش آن معمولا تگ AMP در کد منبع HTML آن صفحه درج می گردند (یا توسط افزونه در سایت های مبتنی بر سیستم مدیریت محتوا مانند دروپال، وردپرس یا جوملا اعمال می گردند). به دلیل اینکه اکثر صفحات AMP در حالت استاندارد توسط عنکبوت های وب (خزنده های میان وب سایت ها برای درج وب سایت در فهرست خود) یا روبات های موتور جستجو و سایر منابع جمع آوری اطلاعات صفحات منتشر شده در وب قابل تشخیص می باشند و موتور جستجو تصمیم میگیرد که با توجه به پارامترهای برنامه نویسی شده ی خود، صفحه وب استاندارد را در نتایج نمایش دهد یا صفحه وب AMP را. بطور مثال وقتی از موبایل جستجو می کنید، در صورتی که صفحات AMP مرتبط با جستجوی انجام شده موجود باشد، معمولا گوگل از لینک آن صفحات بهمراه آیکن مشخص شده ی ویژه AMP در لیست نتایج خود برای آن سایت مورد نظر استفاده می کند.

فریم ورک AMP

فریم ورک AMP از سه بخش تشکیل شده است.

AMP HTML : استاندارد نشانه گذاری و کدنویسی با اجزای وب می باشد

AMP JavaScript : بارگزاری منابع را مدیریت می کند

AMP caches : برای اعتبار سنجی صفحات سریع موبایل استفاده می شود

اکثر صفحات AMP توسط کش صفحات سریع موبایلِ گوگل نمایش داده می شوند در عین حال سایر کمپانی ها نیز از صفحات سریع موبایل پشتیبانی می کنند. بطور مثال کمپانی کلادفلیر (مدعی بزرگ افزایش سرعت و امنیت در فضای ابری) کش صفحات سریع موبایل را در ماس 2017 برای سرویس های خود فعال کرد.

یکپارچه سازی AMP

هر شخص یا سازمانی می تواند محصولات خود را بر پایه ویژگی صفحات سریع موبایل تولید کند به شرطی که سازگار با خصوصیات پروژه صفحات سریع موبایل باشد و از آن تبعیت کند. در ژولای 2017 وب سایت های لیست شده به عنوان استفاده کنندگان پروژه AMP ، به 120 کمپانی تبلیغاتی و 30 کمپانی بررسی کننده به عنوان مشارکت کنندگان صفحات سریع موبایل تحویل داده شدند.

بهره وری AMP

در گزارشات گوگل قید شده است که صفحات مجهز به AMP بطور پیش فرض کمتر از یک ثانیه و درواقع یک دهم حالت استاندارد خود زودتر در مرورگر کاربران نمایش داده می شوند. کمپانی CNBC این بهره وری را 75 درصد و کمپانی Gizmodo سه برابر بهتر از صفحات استاندارد اعلام کرد.

مقایسه یک صفحه عادی موبایل با AMP همان صفحه

هماهنگی و همبستگی با صفحات استاندارد و متعارف

گوگل اعلام کرد که از اول فوریه 2018، لینکهایی که با عنوان کانوانیکال (متعارف) وجود دارند با اولویتی نمایش داده خواهند شد که اساسا مجهز به تکنولوژی Accelerated Mobile Pages نیز باشند. این فراخوان به هدف تجربه جدید کاربران از دور شدن از رابط های کاربری پیچیده وب سایت ها و همین طور افزایش امنیت و اعتماد آنها اعلام شد.

مشارکت صنایع در AMP

موتورهای جستجو:

موتورهای جستجو که از Accelerated Mobile Pages پشتیبانی می کنند شامل گوگل، بینگ، بایدو (موتور جستجوی چینی)، سوگو (موتور جستجوی چینی) و یاهو ژاپن می باشند.

پلت فرم های اجتماعی

شبکه های اجتماعی که از Accelerated Mobile Pages پشتیبانی می کنند شامل: توییتر، لینکدین، پینترست، رددیت، ناززل، تنسنت کیو زون (چین)، ویبو (چین) می باشند.

پلت فرم های انتشار منابع

پلت فرم های بلاگ نویسی و توزیع محتوا که از Accelerated Mobile Pages پشتیبانی می کنند شامل: وردپرس، مدیوم، کانواس، دروپال، اسکواراسپیس و تامبلر می باشند.

پلت فرم های تجارت آنلاین

پلت فرمهای تجارت اینترنتی که از Accelerated Mobile Pages پشتیبانی می کنند شامل eBay (سراسر اینترنت) ، SnapDeal (هندوستان)، AliExpress (چین) و BigCommerce می باشند.

سرویس های مالی و اعتباری

همینطور که صفحات سریع موبایل برای اهداف مختلف صنعت وب فراگیر شده است، سرویس های مالی نیز در بخش های مختلفی اقدام به استفاده از این تکنولوژی نموده اند.

تکنولوژی صفحات سریع موبایل طراح وب سایت را قادر می سازد که وب سایت خود را با استفاده از تجربه چندساله بزرگان وب، با سهولت بسیار در اختیار کاربران قراردهد و جدا از نوع طراحی آن، بدون توجه به مرورگر کاربر، تمام کاربران از یک صفحه یکسان از لحاظ نوع نمایش استفاده کنند. از طرفی خبری از صفحات بازشونده اتوماتیک (پاپ آپ) ها که معمولا برای تبلیغات استفاده می شود در این تکنولوژی نیست و این خوشایند کاربران است. در حالی که شاید خیلی از وب سایت های تجاری یا سرویس هایی که منفعت مالی از تبلیغات ها دریافت می کنند این را یک پارامتر ناخوشایند دانسته و از این رو از این تکنولوژی استقبال نکنند. نتیجتا دیر یا زود تمام وب سایت ها باید اکوسیستم طراحی خود را منطبق با این تکنولوژی کنند که از صحنه رقابت با رقبای خود حذف نشوند.

افزونه AMP برای وردپرس:

کاربران وردپرس می توانند با جستجوی کلمه “AMP” در مخزن افزونه های وردپرس با انواع افزونه راه اندازی صفحات سریع موبایل در وردپرس آشنا شوند و اقدام به نصب آن نمایند. توصیه می شود اگر وب سایت خبری دارید حتما از AMP استفاده کنید.

مدیریت سایت - مهندس شبکه های مایکروسافت - طراح وب سایت - توسعه دهنده پلت فرم های تحت وب و ارائه دهنده راهکارهای تجاری مبتنی بر وب
خروج از نسخه موبایل