نماد سایت مدرسه بیت

CDN چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

CDN چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

CDN چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

 

مرور کلی:

شبکه های تحویل محتوا ( Content Delivery Network ) با بکارگیری از سرورهای جانبی، به منظوراستفاده ی وب سایت‌ها به هدف  دانلودِ انواع فایل نظیر محتوای استاتیک، مدیا، جاوا اسکریپت، تصاویر و … با سرعت بالاتر و دسترسی بهتر و درمجموع افزایش کیفیت بازدهی وب سایت ها فعالیت می کنند. به این علت  که این سرورها معمولاً در چند مکان در دنیا قرار داده شده اند، در نتیجه سرعتِ بالا و کیفیت بالاتری در هنگام دانلود به کاربرانِ وب سایت‌ها میدهد. ( در تئوری شبکه‌های ذخیره سازی، هرچقدر فاصله فیزیکیِ سرویس دهنده و سرویس گیرنده کمتر باشد، سرعت و کیفیت دسترسی به اطلاعات بهینه تر است)

شبکه‌های تحویل محتوا مدعی راهکارهای قطعی برای بهینه سازیِ سرعت وب سایت شما هستند البته این به این معنا نیست که استفاده از این شبکه‌ها اجباری می باشد. ابتدا به  درکِ صحیحی از کاربردِ شبکه‌های تحویل محتوا در وب سایت‌ِ خود دست پیدا کنید و نهایتاً تصمیم به انتخاب شبکه تحویل محتوای خود نمایید.

 

شبکه‌های تحویل محتوا تضمین می‌کنند که در هنگام بازدیدِ کاربران از وب سایتِ شما، اطلاعات مورد نیاز کاربر، از نزدیک‌ترین سرور به آن کاربر ارسال می گردد

   

چرا باید از CDN استفاده کنیم؟

همانطور که در آغاز این مطلب نیز عنوان شد، استفاده از شبکه‌های تحویل محتوا ضروری نیست ولی برای سایت‌های پربازدید و همینطور سایت‌های ارائه فایل‌های دانلود شدنی توصیه می شود. علت اصلیِ استفاده از این شبکه‌ها سرعتِ بالای دانلود توسط کاربران و عدم استفاده از پهنای باند ماهانه سرویس میزبانی وب شما و سایت اصلیِ خود می باشد. (پهنای باند ماهانه معمولاً بصورت محدود ارائه می‌شود و در صورت تکمیل ظرفیتِ آن، سایت تا ابتدای ماه میلادیِ بعد، قطع شده و با پیغام خطای 502 روبرو می‌شوید  که در خوش‌بینانه ترین حالت باید اقدام به خرید ظرفیت بیشتر از سرویس دهنده ی سرویس وب هاستِ خود نمایید) از طرفی سرعتِ فعالیتِ کاربران در وب سایت شما از تمام نقاط دنیا یکپارچه و برابر خواهد شد.

 

با استفاده از شبکه تحویل محتوا، سرعت دانلود و دسترسی به وب سایت از سمت کاربران بسیار بهینه‌تر خواهد شد

در برخی از شبکه‌های تحویل محتوا، نسخه های نهاییِ پشتیبان گرفته شده از وب سایتِ مشترکین نیز تهیه می‌گردد که در صورتِ عدم برقراریِ شبکه با وب سایت، یا در صورت رخدادِ یک  اتفاق و قطعی در هاستِ وب سایتِ مشترکین، بازدیدکنندگان می‌توانند آخرین نسخه فعالِ آن سایت را مشاهده کنند. این نیز یکی از مزایای استفاده از سی دی ان هاست.

یکی دیگر از مزایای استفاده از این تکنولوژی، زمانی ست که وب سایت به دلیل وجود فایل‌های مخرب، یا حملاتِ آسیب زننده، اقدام به دانلودِ بی هدفِ فایل‌های مدیا و معمولاً با ظرفیتِ بالا می نماید. فرض کنید روی وب سرور خود یک فایل 1 گیگابایتی دارید و بدلیلِ یک حملهِ مخرب، بطور اتوماتیک این فایل بصورت همزمان و از دهها نقطه ی دنیا دانلود می شود. قطعاً در این هنگام به دلیل زیرپاگذاشتنِ قوانینِ استفاده از هاست اشتراکی که برای سایت خود تعیین کرده اید، سرویس میزبانیِ وب سایت شما ساسپند (غیرفعال) خواهد شد و سایت از دسترس خارج خواهد شد. ولی در صورتی که از سرویس های شبکه تحویل محتوا استفاده کنید، این ظرفیتِ انبوهِ پهنای باند به سمتِ سرورهای جانبیِ این شبکه هدایت شده و آسیبی به سرویس میزبانیِ وبِ شما نخواهد زد. از طرفی معمولاً در هنگام رخدادِ این اتفاق، شبکه‌های جهانی و دقیقِ تحویل محتوا، قابلیتِ تشخیصِ دانلود کاربر با ربات را داشته و از دانلودهای اضافی جلوگیری می‌کنند تا خود نیز در امان باشند.

در پایان تعدادی از سرویس دهنده های شبکه‌های تحویل فایل که بصورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند را معرفی کرده ایم. این معرفی بر اساس برترین های سال 2019 از دید وب سایت Tech Radar می باشد.

  1. Cloudflare
  2. Fastly
  3. KeyCDN
  4. MetaCDN
  5. StackPath
  6. MaxCDN
  7. Amazon CloudFront
  8. Microsoft Azure CDN
  9. CDN77
  10. Leaseweb
مدیریت سایت - مهندس شبکه های مایکروسافت - طراح وب سایت - توسعه دهنده پلت فرم های تحت وب و ارائه دهنده راهکارهای تجاری مبتنی بر وب
خروج از نسخه موبایل