نماد سایت مدرسه بیت

https چیست؟ – همه چیز درباره SSL

https چیست؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

https چیست؟

و هر آنچه درباره SSL باید بدانید

در دنیای امروزی فضای مجازی یا به اصطلاح اینترنت به یکی از ضروری ترین وسیله های ارتباطی در زندگی انسان ها تبدیل شده است . ما روزانه ساعات زیادی رو در فضای مجازی سرچ می کنیم و صدها صفحه سایت رو باز می کنیم و با اینکه در ابتدای بعضی از سایت ها پروتکل http و در ابتدای بعضی دیگه https  رو می بینیم بدون توجه و تامل درباره تفاوت این دو پروتکل صفحات وب رو باز و بسته می کنیم . در این مقاله به توضیح این دو پروتکل و تفاوت آنها می پردازیم.

http  مخفف کلمه ی hyper text transfer protocol  است . این پروتکل برای ایجاد ارتباط و تبادل داده ها بین سرور و کاربر استفاده میشه . وقتی آدرس سایت رو در مرورگر وب وارد می کنیم پروتکل http یک اتصال بین مرورگر و وب سرور ایجاد می کنه و کلیه اطلاعات و صفحات سایت توسط این پروتکل جابجا میشه . این پروتکل داده ها رو بصورت متن ساده ارسال و دریافت می کنه که این موضوع در هنگام ارسال و دریافت اطلاعاتی که حاوی رمز عبور هستند مناسب نیست و ممکن است شخص سومی (هکر) این اطلاعات رد و بدل شده ی شما رو ثبت کنه و یا تغییر بده در واقع http داده ها رو رمز نگاری نمی کنه و امکان نفوذ به اطلاعاتی که بین سیستم ها رد و بدل میشه وجود داره . 

مشخصه سایت های مجهز به SSL کلمه https است که بجای http نوشته شده است 

اما با استفاده ازhttps انتقال اطلاعات بین سیستم ها با امنیت انجام می گیرد . s مخفف کلمه ی secure  به معنای امن است . بدون https داده ها و اطلاعاتی که بین سرور و مرورگر رد و بدل میشه امنیت نداره .پروتکل یاد شده این اطلاعات رو پیش از ارسال کد گذاری کرده و با یک امضای الکترونیکی نشانه گذاری می کنه . این کار باعث میشه اطلاعات ارسالی غیر قابل تغییر بشن . اگر کسی بخواد اطلاعات ارسال شده از هر دو طرف رو تغییر بده نمی تونه آنرا کدگشایی کنه و اگه بخواد به جای اطلاعات ارسالی ، اطلاعات جدیدی رو بذاره امضای الکترونیکی نا معتبر میشه و در مقصد کدگشایی نخواهد شد.

پس در https اطلاعات به کد تبدیل شده و به سرور ارسال میشه بعد این کد در سرور رمز گشایی شده و به زبان قابل فهم بر می گردد . این کار مقداری زمان بر است بنابراین سرعت http بهتر ازسرعت  https است .

https  اکثرا توسط سایت هایی که جنبه اقتصادی دارند و دارای صفحات پرداخت آنلاین هستند استفاده میشه . درصورتی که بخواهیم فرمی را در وب سایتی که پروتکل http دارد پر کنیم ممکنه شخصی به اطلاعات وارد شده ما دسترسی پیدا کنه به همین دلیل نباید اطلاعات کارت های اعتباری خودمون رو از طریق پروتکل http در سایت وارد کنیم.

@import url(https://www.bitschool.ir/wp-content/plugins/siteorigin-panels/css/front-flex.min.css); #pgc-25020-0-0 { width:100%;width:calc(100% – ( 0 * 30px ) ) } #pl-25020 #panel-25020-0-0-0 { } #pl-25020 .so-panel { margin-bottom:30px } #pl-25020 .so-panel:last-child { margin-bottom:0px } @media (max-width:780px){ #pg-25020-0.panel-no-style, #pg-25020-0.panel-has-style > .panel-row-style { -webkit-flex-direction:column-reverse;-ms-flex-direction:column-reverse;flex-direction:column-reverse } #pg-25020-0 .panel-grid-cell { margin-right:0 } #pg-25020-0 .panel-grid-cell { width:100% } #pl-25020 .panel-grid-cell { padding:0 } #pl-25020 .panel-grid .panel-grid-cell-empty { display:none } #pl-25020 .panel-grid .panel-grid-cell-mobile-last { margin-bottom:0px } }
مدیر محتوای سایت در گروه انفورماتیک بیت
مدیر محتوای سایت های گروه انفورماتیک بیت - کارشناس مدیریت آی تی - علاقه مند به تکنولوژی های نوین طراحی وب سایت - محقق امنیت پایگاه های داده
خروج از نسخه موبایل